Overstappen

Uitgangspunten van pedagogisch werken met plezier

PIPPO = interactie en spelenderwijs leren
Door met het tijdschrift in de groep te werken, draag je doelgericht bij aan de ontwikkeling van de kinderen. Aan de samenstelling en inhoud van PIPPO wordt voortdurend gewerkt door een groep pedagogen en psychologen. Doelstelling is dat het materiaal aantrekkelijk en goed verpakt wordt. Kinderen en begeleiders moeten bij het zien van PIPPO zin krijgen om samen aan de slag te gaan. De verschillende activiteiten lokken interactie uit tussen leidster en kind en tussen de kinderen onderling. Door die interacties ontstaat er een rijk taalaanbod van verschillende niveaus.

PIPPO = vertrouwde vriendjes en handige tabjes
Een ander uitgangspunt dat voor PIPPO belangrijk is, is dat het tijdschrift een relatie aangaat met de kinderen. Om die reden zijn er vaste, herkenbare vriendjes die in elk nummer van PIPPO op een vaste plek terugkomen: Aapje Pippo, Beertje Bruin, Max en Lila. Het zijn stuk voor stuk karakters die passen bij de ervarings- en de belevingswereld van dreumesen en peuters. Ze maken veel dingen voor de eerste keer mee en zijn onbevangen en nieuwsgierig. Op de tabjes aan de zijkant staan deze vaste vriendjes. Door dit uitgekiende tab-systeem kunnen ook heel jonge kinderen al meteen de pagina vinden die ze zoeken!