Voorlezen = plezier maken met een boek

Elke dag een kwartier voorlezen, dat is toch de stelregel? Dus dan moet het kind op schoot komen zitten. moet het luisteren tot het boekje uit is. moet het woordjes leren … Maar wat als je als ouder zelf niet bent opgegroeid met boeken? Wat als je thuis een andere taal spreekt en je zelf moeite hebt met Nederlands? Wat als het kind is afgeleid? Hoe houd je een baby er met zijn aandacht bij?

‘Helemaal niks moet,’ zegt Lisa, taalwetenschapper en consulent die ouders gereedschappen in handen wil geven om plezier te hebben in voorlezen. ‘Onderzoek toont aan dat je er als ouder het beste in kunt investeren dat kinderen lezen leuk gaan vinden. Het klinkt misschien gek, maar woordjes leren hoort daar niet per se bij.’

Zoveel kinderen als er zijn, op zoveel manieren kunnen zij van ‘lezen’ genieten. Lisa: ‘Het ene kind bladert zo snel mogelijk door het boek om te zien waar de beer naartoe gaat. Het andere wil met de duim in de mond op schoot telkens hetzelfde verhaal horen. Een derde wordt geïnspireerd door de plaatjes om zelf te vertellen. Benoem je als ouder wat je ziet liever in je eigen taal? Geen probleem. Spelletje spelen met het boek? Prima. Van het lezen iets leuks maken voor kind én ouders, daar gaat het om. Dan zal het kind vanzelf vaker een boek ter hand nemen, en klimt het langs een wenteltrap omhoog naar dat latere schoolsucces, mét plezier en zonder stress.’

Stichting Taalvorming werkt aan het taalrijker en kansrijker maken van kinderen met hulp van scholen en ouders. Kijk op www.taalvorming.nl

Lees meer over Lisa’s werk in het tijdschrift Lezen, online beschikbaar via https://www.lezen.nl/publicaties/lezen-1-2017